3, 2, 1... Zaczynamy cykl z prezentacją naszych punktów z programu #DekalogSLDWrocław. Tak więc, po pierwsze...
Komunikacja zbiorowa: wszędzie, często i ekologicznie.
Wrocław się dusi. Dusi się od korków (wrocławianie stoją w korkach 9 godzin miesięcznie, to we Wrocławiu znajduje się najwolniejsza ulica Polski – ul. Zwycięska) i od smogu, który jest generowany również (w ok. 20%) przez spaliny z samochodów. Żeby skłonić choćby część wrocławian i mieszkańców podwrocławskich gmin do przesiadki z indywidualnego transportu do transportu zbiorowego, musimy dać im sensowną i realną alternatywę. Tą alternatywą jest „wszędobylska”, częstotliwa, cenowo przystępna, ekologiczna i bezpieczna komunikacja zbiorowa we Wrocławiu. Gęsta sieć tramwajowa i autobusowa uzupełniona i zintegrowana z koleją aglomeracyjną i parkingami „Park & Ride”. W energicznym, prężnym i rozwijającym się Wrocławiu transport zbiorowy musi mieć systemowy priorytet nad transportem indywidualnym (choćby przez sprawnie i w istocie inteligentnie działający ITS), co nie może oznaczać wytoczenia wojny kierowcom. Pamiętamy bowiem, że nie każdy i nie zawsze może porzucić auto na rzecz „zbiorkomu”. Miasto nie może pęcznieć, pozwalać na budowę lub rozbudowę osiedli bez połączenia ich z częstą komunikacją zbiorową (tak jak to było często dotychczas, np. osiedle Jagodno, Olimpia Port, Stabłowice).
In concreto chcemy:
1. rozbudowy sieci tramwajowych, a mianowicie:
- Bardzka (od Świeradowskiej) – Buforowa - 3 km,
- na Nowy Dwór (jest w planach),
- na Maślice,
- Sępolno – Swojczyce – 1 km do parkingu w systemie „Park & Ride”,
- Opolska (od Bytomskiej) - granica miasta (Radwanice) - 2,2 km,
oraz remontów istniejących torowisk;
2. wydzielić odrębne pasy ruchu dla autobusów (żeby nie stały w korkach), taksówek (promujemy lokalną przedsiębiorczość) i motocyklistów (obecnie „przeciskanie się” motocyklistów między autami rodzi niebezpieczne sytuacje i prowadzi do uszkodzeń samochodów),
3. rozbudowy systemu „Park & Ride”,
4. zwiększenia ilości stacji roweru miejskiego,
5. zwiększenia częstotliwości jazdy autobusów na liniach, które tego wymagają, oraz cyklicznego monitorowania tego zapotrzebowania, tak żeby rozkład jazdy był cyklicznie dostosowywany do potrzeb mieszkańców,
6. unikalnej aplikacji MPK Wrocław na smartfony, która pozwoli na zakup biletów, planowanie podróży, będzie informować o zdarzeniach drogowych oraz ilości miejsc na parkingach,
7. wprowadzenia talonu na przejazdy taksówkami dla osób powyżej 65. r.ż. (przy talonie na dwa przejazdy rocznie orientacyjny koszt programu to ok. 9 mln zł),
8. autobusów elektrycznych – chcemy, żeby miasto już w przyszłej kadencji Rady Miejskiej i Prezydenta decydowało się na zakup tylko autobusów elektrycznych,
9. Zintegrowanego Transportu Aglomeracyjnego – wrocławski MPK musi ściśle współpracować z Kolejami Dolnośląskimi. Chcemy przywrócenia linii kolejowej w kierunku Bielan Wrocławskich, Jelcza-Laskowic (od 2017 r. jest do Wojnowa) oraz przywrócenia funkcji kolejowej dla Dworca Świebodzkiego. Trzeba też nowych stacji na linii do Wałbrzycha (Mokronos) i Kłodzka (Iwiny). Nie może być wszak mowy o pełnym układzie komunikacyjnym Wrocławia bez zintegrowania MPK i kolei miejskiej,
Nowoczesna komunikacja zbiorowa nie może obyć się bez bogatej i przystępnej oferty biletowej. Mamy tu już swoje dokonania. Dzięki naszym staraniom do oferty biletowej został wprowadzony bilet 15-minutowy i wdrożono od 2018 roku program bezpłatnych biletów dla seniorów (docelowo dla osób powyżej 65. r.ż.). Będziemy dalej pracować nad unowocześnianiem i ubogacaniem oferty biletowej, m. in. poprzez ujednolicenie cen biletów (np. likwidacja taryfy za autobusy pospieszne), i wprowadzeniem unikalnej aplikacji na urządzenia mobilne.
Komunikacja zbiorowa: wszędzie, często i ekologicznie.
Wrocław się dusi. Dusi się od korków (wrocławianie stoją w korkach 9 godzin miesięcznie, to we Wrocławiu znajduje się najwolniejsza ulica Polski – ul. Zwycięska) i od smogu, który jest generowany również (w ok. 20%) przez spaliny z samochodów. Żeby skłonić choćby część wrocławian i mieszkańców podwrocławskich gmin do przesiadki z indywidualnego transportu do transportu zbiorowego, musimy dać im sensowną i realną alternatywę. Tą alternatywą jest „wszędobylska”, częstotliwa, cenowo przystępna, ekologiczna i bezpieczna komunikacja zbiorowa we Wrocławiu. Gęsta sieć tramwajowa i autobusowa uzupełniona i zintegrowana z koleją aglomeracyjną i parkingami „Park & Ride”. W energicznym, prężnym i rozwijającym się Wrocławiu transport zbiorowy musi mieć systemowy priorytet nad transportem indywidualnym (choćby przez sprawnie i w istocie inteligentnie działający ITS), co nie może oznaczać wytoczenia wojny kierowcom. Pamiętamy bowiem, że nie każdy i nie zawsze może porzucić auto na rzecz „zbiorkomu”. Miasto nie może pęcznieć, pozwalać na budowę lub rozbudowę osiedli bez połączenia ich z częstą komunikacją zbiorową (tak jak to było często dotychczas, np. osiedle Jagodno, Olimpia Port, Stabłowice).
In concreto chcemy:
1. rozbudowy sieci tramwajowych, a mianowicie:
- Bardzka (od Świeradowskiej) – Buforowa - 3 km,
- na Nowy Dwór (jest w planach),
- na Maślice,
- Sępolno – Swojczyce – 1 km do parkingu w systemie „Park & Ride”,
- Opolska (od Bytomskiej) - granica miasta (Radwanice) - 2,2 km,
oraz remontów istniejących torowisk;
2. wydzielić odrębne pasy ruchu dla autobusów (żeby nie stały w korkach), taksówek (promujemy lokalną przedsiębiorczość) i motocyklistów (obecnie „przeciskanie się” motocyklistów między autami rodzi niebezpieczne sytuacje i prowadzi do uszkodzeń samochodów),
3. rozbudowy systemu „Park & Ride”,
4. zwiększenia ilości stacji roweru miejskiego,
5. zwiększenia częstotliwości jazdy autobusów na liniach, które tego wymagają, oraz cyklicznego monitorowania tego zapotrzebowania, tak żeby rozkład jazdy był cyklicznie dostosowywany do potrzeb mieszkańców,
6. unikalnej aplikacji MPK Wrocław na smartfony, która pozwoli na zakup biletów, planowanie podróży, będzie informować o zdarzeniach drogowych oraz ilości miejsc na parkingach,
7. wprowadzenia talonu na przejazdy taksówkami dla osób powyżej 65. r.ż. (przy talonie na dwa przejazdy rocznie orientacyjny koszt programu to ok. 9 mln zł),
8. autobusów elektrycznych – chcemy, żeby miasto już w przyszłej kadencji Rady Miejskiej i Prezydenta decydowało się na zakup tylko autobusów elektrycznych,
9. Zintegrowanego Transportu Aglomeracyjnego – wrocławski MPK musi ściśle współpracować z Kolejami Dolnośląskimi. Chcemy przywrócenia linii kolejowej w kierunku Bielan Wrocławskich, Jelcza-Laskowic (od 2017 r. jest do Wojnowa) oraz przywrócenia funkcji kolejowej dla Dworca Świebodzkiego. Trzeba też nowych stacji na linii do Wałbrzycha (Mokronos) i Kłodzka (Iwiny). Nie może być wszak mowy o pełnym układzie komunikacyjnym Wrocławia bez zintegrowania MPK i kolei miejskiej,
Nowoczesna komunikacja zbiorowa nie może obyć się bez bogatej i przystępnej oferty biletowej. Mamy tu już swoje dokonania. Dzięki naszym staraniom do oferty biletowej został wprowadzony bilet 15-minutowy i wdrożono od 2018 roku program bezpłatnych biletów dla seniorów (docelowo dla osób powyżej 65. r.ż.). Będziemy dalej pracować nad unowocześnianiem i ubogacaniem oferty biletowej, m. in. poprzez ujednolicenie cen biletów (np. likwidacja taryfy za autobusy pospieszne), i wprowadzeniem unikalnej aplikacji na urządzenia mobilne.